tisdag 16 februari 2010

Finns inte på min karta

Trots att jag vet att det först idag är lagligt att äta semla. Har jag som alla, eller i alla fall många andra tjuvätit, inte bara en utan två härliga gräddbullar med den vitpudrade hatten på sned, sprängfyllda med mandelmassa.

Dagen till ära var det storbeställning av den av alla så hett efterlängtade bakelsen på jobbet idag. Det fanns saffran, punsch och vanilj att välja mellan utöver den traditionella med mandelmassa. För att inte bli besviken valde jag mandelmassavarianten.

Redan igår eftermiddag fick vi veta att beställningen var gjord och att bakelserna skulle finnas att hämta morgonen därpå.

Vi såg aldrig till några fyllda gräddbullar med pudrad hatt. Beställningen stannade vid en beställning. Leveransen från caféet gick som beräknat. Det var när brickan fylld med alla läckerheter skulle förflyttas i köket som den halkade ur handen och semlakullerbyttan var ett faktum.

En fettisdag utan semla finns inte på min karta. När jag kom hem ringde jag därför efter fikasällskap där inköp och leverans av gräddbullen ingick i priset. När semlan kom hade den inte slagit någon kullerbytta Men… Den var inte som jag hoppats, sprängfylld med mandelmassa utan vanilj.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar