torsdag 31 december 2009

Årets sista dag

Nu är det bara några få timmar kvar på detta ålderstigna år. Tiden går verkligen med expressfart vare sig man har roligt eller tråkigt nu för tiden

När jag väder mig om och väljer att titta tillbaka på det år som snart är slut. Då dominerar de dova färgerna i mitt tavelmotiv. Bitvis ser jag att de klara färgerna i penseln inte bara mattats av utan helt enkelt uteblivit helt. När jag försöker minnas den perioden förstår jag mycket väl varför och önskar mig inte för all rikedom i världen tillbaka dit.

Den tiden smärtade och har, jag vet inte ännu, kanske märkt mig för livet. Den har i alla fall lärt mig massor om mig själv och att det långtifrån är guld i allt som glimmar.

Hela tavlan är inte dovfärgad, gråspräcklig eller svart. Det finns både färgstarka och ljusa partier insprängt i den. De ljusa partierna är som kontrast till det korpsvarta, bländande vita och tar därför över, vilket gör att när man betraktar tavlan på lite avstånd njuter man av de man ser. Det sista penseldraget är ännu inte draget men man ser var konstnären ska göra det någonstans och vad han har i tanken. Det sista penseldraget han gör är ju tänkt att vara länken mellan det förflutna, nuet och morgondagens ännu fläckfritt bländvita målarduk.

GOTT NYTT ÅR!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar