onsdag 6 april 2016

Egoismens kostym


Ordet egoism har en väldigt negativ klang. Att vara egoistisk som person betraktas därför ofta, av omgivningen med det onda ögat. En person som är egoistisk anses både självupptagen och känslokall - i vissa fall till och med kapabel att kliva över lik för att nå framgång och få vad de vill ha. Frågan är om egoism verkligen är bara negativt?  Finns det kanske olika grader av negativ laddning i ordet egoism- och dess vidhängande handlingar och beteende?

I dagens hårda samhällsklimat tvingas många, mot sin vilja kränga på sig ego- kostymen som dess värre bara verkar sys upp i en och samma storlek.  För en del är den alldeles för otympligt stor, vilket gör den svårhanterligt klumpig och obekväm. Inte sällan använder dessa människor egoismens kostym som en rustning att gömma sig själv och sin egentliga åsikt bakom. De gömmer sig där i tron att på så sätt lättare få en plats i dem främre ledan och i och med det bli accepterade. För andra personer är kostymen för liten och trång. Följden av den för trånga klädseln blir att de ständigt letar upp och högljut basunerar ut fel och brister hos sin omgivning- för att på detta sätt komma i bättre dager och flytta fokus från sin egen alldeles för tajta och söm spruckna kostym.

Ja, ordet egoism har en väldigt negativ klang, men hur är det nu med ordets grad av negativ laddning? Kan egoism vara eller leda till någonting positivt? Det är nu jag skulle ha några väl genomarbetade forskningsrön att stapla upp och luta mig tillbaka mot, vilket jag inte har. Det enda jag har att luta mig mot är mina egna erfarenheter och hur stabila de är vet jag inte än.  När det gäller just egoism tror jag att vi alla borde låta sy upp en fin dyr kostym i vår egen passform och storlek. När det är gjort, ta hem den och hänga in den i garderoben.  Nu hör jag hur du frågar dig själv; Varför låta någon sy upp en dyr fin kostym och sedan hänga in den i garderoben?  Jo, du ska hänga den där så du vet att, och var du har den när de få tillfällen ges då både du och tillfället klär i den.  Nu hör jag hur du åter frågar dig; När klär någon sig medvetet i egoismens kostym?

Svaret på den frågan har bara du, men kanske när livet trampat andan ur dig och du måste stå upp för dig själv. Eller när du helt enkelt måste placera dig själv främst en tid för att bli hanterbar för dig själv och oss andra.  Vad du har för grad av negativ laddning i din kostym väljer du själv, men använd den sparsamt. Och när du måste bära den, var försiktig, så den inte skadar dig eller någon annan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar