fredag 7 augusti 2009

När orden tagit semester...

… och inspirationens gnista slocknat är det svårt att leverera. Jag vet att jag känt så tidigare och att det går över men det är föga tröst just nu. Egentligen borde det finnas hur mycket som helst att skriva och berätta om efter fyra veckors semester då man haft tid att hämta inspiration från möten med människor och händelser på exotiska platser i Sverige och utomlands. Visst hade det varit enkelt, om jag gjort någon sådan resa, men nu har jag tyvärr inte det. Jag har vilat, läst böcker och fikat mig fattig. Der jag spenderat mest pengar på den här sommaren är att investera i en ny kyl och frys. Vilket inte var en dag för tidigt enligt mannen som fraktade bort min febriga sjukling och levererade en ny till humöret kyligare men betydligt piggare ung dam. (Säger man hon om ett kyl/frysskåp?)

Om jag ska vara riktigt ärlig har jag faktiskt inte bara varit på hemmaplan. En helg besökte jag min syster i Örebro. Hon skulle spela på en konsert hon trodde att jag skulle uppskatta, vilket jag verkligen gjorde. Under den konserten lärde jag mig att det inte alltid behöver låta perfekt för att beröra. Hennes sång, texter och utstrålning smittade av sig och lämnade spår hos mig som inget havs vågor i värden kan avlägsna

Vad är det som säger att semestern måste avnjutas i ett främmande land där befolkningen talar ett språk så man måste använda lexikon för att göra sig förstådd?
Vad är det som säger att man inte kan göra minnesvärda upplevelser hemma i trädgården eller låta en konsert med Sofia Karlsson lysa upp en bistert kall decembermörk kväll istället för en redan ljus sommarkväll i juli.
Blir det som jag planerat ger jag just Sofia Karlsson chansen att lysa upp årets mörkaste månad och mitt sinne med sin utstrålning, röst och gitarr. Har förstås varken skaffat biljett, ressällskap eller ordnat med mat och husrum ännu men att jag ska dit vet jag och det är det viktigaste just nu.

Efter att ens semester regnat bort som min behagade göra, tror jag att det är viktigt att ha saker inplanerade i sin närmsta framtid. Små ljusglimtar som lyser upp de kompakta mörker som förr än vi anar är oss i hälarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar