fredag 18 juni 2010

Klädd till fest

Huvudstad och slott är nu klädd till fest.
I frack och lång klänning kommer var inbjuden gäst

Nu stundar festligheter i dagar tre
och jag får se allt på min tv.



Jag hade inte tackat nej om jag fått en inbjudan. Jag hade heller inte om jag fått en, ringt och sagt att något måste blivit fel.
Nej, jag hade gått ut och sökt med ljus och lykta efter en klänning vacker nog att bära och synas i tillsammans med kunglighet och sessa. Ja, jag hade om det krävts gått en kurs i vett och etikett, lärt mig gaffelkonst och knivens rätt.
Jag hade även försökt lära mig dansa. Att , att föra är en konst, det har jag hört men även att det krävs av både för och följer för att det ska bli en vacker vals.

Jag hade inte tröttnat på att vänta där på kyrkans hårda bänk. Jag hade roat tagit in och iakttagit allt en kunglig atmosfär mig skänkt.

Nu får jag säga som sagans lilla Askunge ”Jaja, vad är ett kungligt bröllop om inte tråkigt, trist o långtråkigt… Eller helt underbart...” Sedan får jag tröstäta prinsesstårta och glädja mig åt min förstaparkettplats framför tvn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar