måndag 18 april 2011

En annan, men väl upptrampad stig

När någon blir känd verkar det ofta starta med en hitlåt eller det så populära melodifestivalsyndromet, från helt okänd garage musiker/ sångerska, till stjärna över en natt.

Tove Styrke valde att bli Tove med hela svenska folket genom att välja en annan, men mycket väl upptrampad stig. Hon fångade in mig i sitt nät när hon för två år sedan, då 16 år gammal var med i det så populära artistjaktprogrammet IDOL. Alla som då följde programmet kan omöjligt ha missat detta lilla energiknippe till charmtroll. Jag tror att flera än jag charmades av hennes rättframt, oblyga sätt både på och utanför scenen och njöt av hennes underbara sångröst.
När jag hörde henne sjunga
I Wish I Was A Punkrocker första gången rann tårarna och ståpälsen var ett faktum. Hennes version är helt klart en musikupplevelse som i mina öron aldrig kommer att åldras.
http://youtu.be/hLbmAwaKOaI


Nu ha två år passerat och jag har under den tiden funderat på var hon tog vägen. Jag har letat hennes debutalbum på nätets alla skivbutiker men inte hittat något. Visst har jag hört henne någon gång emellanåt i radion och skymtat henne i något av tvns underhållningsprogram men i det stora hela har det varit ganska tyst… Tills i söndags…

I söndags satt hon äntligen där, i tv 4, vid nyhetsmorgons runda bord och svarade så artistiskt hon bara kunde på de frågor hon fick.
http://www.tv4play.se/nyheter_och_debatt/nyhetsmorgon?title=tove_styrke_hyllas_fran_alla_hall&videoid=1599396

När jag lyssnade på intervjun hörde jag också att hon har förändrats. De två senaste årens erfarenheter, med nya artistbekantskaper, ny skiva och nya influenser, turné och större scener har helt klart både utvecklat och invecklat henne som person och konstigt vore det väl annars. Erfarenheter av de slag som Tove troligtvis haft under de två gångna åren har helt klart givit henne mer skinn på näsan och en hårdare yta att ta sig igenom men... Om man tittade bakom fasaden och lyssnade på vad som sades mellan orden i intervjun hörde och såg man emellanåt skymten av den Tove som trollband oss vid tvapparaterna med sin personlighet och röst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar